Vi i BISIBE lever av å hjelpe organisasjoner takle sin digitale hverdag. Vårt mål er å være til hjelp i den grad du måtte ønske det. Artiklene er gratis. Ta gjerne kontakt om du trenger mer hjelp.

Nye hjemmesider- 10 ting å vurdere før du kjøper

Av Jan-Christian Skjæggerud   

Nye hjemmesider- 10 ting å vurdere før du kjøper

Av Jan-Christian Skjæggerud

Er ikke bygging av hjemmesider helt din greie, men er i en posisjon der du likevel trenger en. Nye hjemmesider kan være dyre og fallgruvene er potensielt store. Hvis du er usikker på hva du skal gjøre og hvor du skal begynne. Da har du kommet til rett sted.

Ikke alle hjemmesider er skapt like. Pent design er ikke det samme som funksjonelt. Det er fullt mulig å lage en nydelig hjemmeside som ikke får noe besøk eller at kundene forlater før de har forstått at du kan løse problemet deres.

Hvordan en hjemmeside bør skal designes er like forskjellig som grunnene til man behøver den i utgangspunktet. Mange som ikke har erfaring med hjemmesider kan gjøre valg som ikke er gunstige fordi det som skiller en god hjemmeside fra en dårlig, en god webutvikler fra en dårlig ikke alltid er lett å få øye på med et utrenet øye.

Man må ikke ha utdannelse for å lage og selge hjemmesider. Det tar en kyndig person en dag å kjøpe et WordPress design og sette opp en hjemmeside. Oppskriften for å gjennomføre dette er så enkelt at de fleste kan lære å gjennomføre det på noen dager.

Slike sider kan se skikkelig flotte ut, men man skal ikke alltid skue hunden på hårene. En hjemmeside kan se veldig flott ut, uten at den vil betjene sin funksjon.

Jeg skal komme tilbake til noen ting som er viktige i forhold til å utvikle nye hjemmesider, som ikke er helt opplagt for alle (selv ikke selverklærte webutviklere). Først skal jeg snakke litt som fordelen med å ha en hjemmeside, hvordan du finner ut om du trenger en og hvor mye hjelp du trenger for å sette opp en ny hjemmeside.

Behøver man egentlig hjemmesider?

Det er forståelig at spesielt små bedrifter som ikke arbeider med IT ikke helt ser poenget med å ha en hjemmeside. Kanskje har man arbeidet i mange år og klart seg fint uten. Skal man ta steget og gjøre en slik investering og hva får man eventuelt igjen for det.

Dersom du stiller deg disse spørsmålene så bør du tenke godt gjennom hva som er målet med å opprette nye hjemmesider.

Her er noen spørsmål du kan stille deg selv om du er usikker på om du trenger nye hjemmesider:

  • Hvor avhengig er du av tilsig av nye kunder?
  • Hvordan finner nye kunder deg?
  • Er du kjent i markedet eller finner de deg i telefonkatalogen?
  • Er det mye konkurranse om kundene?
  • Er konkurrentene dine på nett?
  • Har du behov for å formidle informasjon om produkter og tjenester til eksisterende eller potensielle kunder?
  • Har du behov for å bygge kredibilitet hos nye potensielle kunder eller investorer?
  • Dersom du er i en bransje hvor du har en stabil kundemasse over tid, med lite behov for nye kunder. Du har lite behov for at nye kunder finner deg lett og lite behov for å kommunisere dine tjenester så trenger du kanskje ikke en hjemmeside.

De fleste bedrifter er ikke i denne situasjonen. De aller fleste trenger å gjøre seg tilgjengelig for potensielle kunder der kundene befinner seg. De fleste som leter etter nye tjenester eller produkter leter på nettet.

Hva hjemmesider IKKE skal gjøre

Det er forbausende hvor ofte hjemmesider ikke betjener dette essensielle kravet. Den største feilen man gjør i utviklingen av hjemmesider er konstruere det man selv ønsker å vise de besøkende, ikke det de besøkende er ute etter.

Som bedriftseiere definerer vårt arbeid oss selv. Vi er stolte av det vi gjør, vi vet hvorfor alle burde ha det vi selger og vi vil desperat vise hvor fantastisk det vi kan tilby er.

Samtidig blir man ofte blir overveldet av mulighetene for kule ting man kan gjøre når man bygger hjemmesider. Alle kule effekter skal med. Da er du i ferd med å konstruere en hjemmeside for deg og ikke for kunden din.

Dersom webutvikleren ikke har god forståelse av kundepsykologi og markedsføring står man i fare for å bygge en hjemmeside som ikke tilfredsstiller den besøkende behov. Personen som besøker hjemmesiden din er ikke umiddelbart forelsket i din tjeneste eller produkt. Faktisk kommer de fleste inn på nye hjemmesider med en sunn skepsis i bunn. Dersom de ikke blir overbevist i løpet av noen få sekunder som at du tilbyr det de er ute etter så forlater de.

En webutvikler som ikke har solid erfaring med koding, markedsføring og kundepsykologi tar som oftest utgangspunkt i en innkjøpt, ferdig webdesign og fyller inn informasjon ut fra designet som er foran dem. Dersom hjemmesiden blir konstruert på denne måten vil man ikke ta utgangspunkt i den besøkendes behov og fortellingen som skal bygges opp for å overbevise dem om ditt produkt eller tjeneste. For å si det enkelt vil historien du forsøker å formidle den besøkende styrt ut fra et vilkårlig design.

Hva hjemmesider SKAL gjøre

Kort sagt skal hjemmesider gi konkrete og adekvate svar på det den besøkende lurer på.

Den riktige måten å arbeide med bygging av nye hjemmesider er å ta utgangspunkt i produktet og tjenesten du leverer og hvilke behov de fyller hos den potensielle kunden. Når dette er avklart så bygger man en slags «historie» hvor kunden skal ledes sømløs gjennom Oppmerksomhet, Interesse, Ønske, Overbevisning og Beslutning.

Godt konstruerte hjemmesider bygger tillit til kunden. Den serverer den informasjonen den besøkende trenger for å ta en kjøpsbeslutning uten å komplisere livene deres.

Hjemmesider bør også være laget på en slik måte at søkemotorer forstår hva du prøver å formidle, slik at hjemmesiden blir plassert riktig i søkemotorene. Dersom man ikke implementerer det som kalles god søkemotoroptimalisering vil kundene rett og slett aldri finne hjemmesiden din.

Den siste viktige funksjonen hjemmesider bør tilfredsstille er som landingssider for ekstern markedsføring på nett. De aller fleste bedrifter har potensial til å drive trafikk av nye potensielle kunder til sine nettsteder gjennom markedsføring på sosiale medier eller søkemotorer.

For at slik betalt trafikk skal ha noe for seg er det viktig att hjemmesidene er konstruert på en slik måte at kundene ikke forlater nettstedet så fort de kommer til det. Da kaster man bare bort penger på å drive trafikk som aldri blir til salg.

Dersom man gjør ting riktig så er mulighetene gode for å drive mange nye kunder til din bedrift.

Du vet at du trender nye hjemmesider, hva nå?

Du vet nå at du trenger nye hjemmesider og du trenger hjelp til å bygge dem. Vi har beskrevet noen fallgruver. Hva skal du gjøre for å unngå dem? Hvordan finne noen som kan hjelpe deg for en pris du kan leve med? Det skal vi gå inn i nå.

Det første du må finne ut er:

Hvor omfattende hjemmeside trenger du?

Noen bedrifter trenger bare en forside, litt informasjon om bedriften, noen produkter og hvordan man kan bli kontaktet. Andre bedrifter har behov for nettbutikk eller må satse på omfattende digital markedsføring for å drive inn kunder. Jo mer arbeid, jo dyrere blir det naturligvis.

Hva kan du gjøre selv?

For noen er ikke pris avgjørende og de har ingen problem med å betale noen for å gjennomføre hele prosjektet for dem. Mange har ikke ubegrenset med midler og vil være på utkikk etter måter man kan redusere kostnadene for bygging av hjemmeside.

Det som koster mest innen utvikling av hjemmesider er innholdsproduksjon. Det vil si alt som skal skrives inn på hjemmesiden tar mye tid å utvikle, særlig når utvikleren ikke kjenner bedriften din fra før. I slike tilfeller vil det alltid ta utvikleren mye tid å samle informasjon og et bilde for å begynne innholdsproduksjon. Jo mer du kan bidra av informasjon jo lettere gjør du jobben for utviklerne.

Som beskrevet tidligere i artikkelen så krever det en utvikler med god forståelse av webdesign, markedsføring og kundes psykologi for å sette hjemmesiden sammen, men dersom de har mye god informasjon å bygge på, jo lettere er arbeidet.

Mange er opptatt av søkemotoroptimalisering (SEO – Search Engine Optimalization) for å få en god plassering på Google. Dette er meget arbeidskrevende arbeid hvor man identifiserer nøkkelord man skal forsøke å optimalisere. For alle nøkkelord man vil få en god posisjon for må man skrive artikler på mellom 600-5000 ord av god kvalitet. En profesjonell SEO ekspert vil deretter bruke teknikker for å kommunisere til Google hvordan dette skal posisjoneres hos søkemotoren.

Som du sikkert ser så er dette en prosess som er arbeidskrevende og timene flyr fort dersom hele jobben overlates til SEO spesialisten. I disse tilfellen kan man spare mye gjennom å gjøre mye av skrivejobben selv. Overlat til SEO spesialisten å finne potensielle søkeord. Skriv artikkelen selv, eller skriv det du kan om temaet. Deretter kan SEO spesialisten renskrive teksten og legge den ut. Slik kan du senke kostnadene opp til 80%.

Fallgruver når du skal velge webutvikler

Det finnes brukbare gjør-de-selv løsninger der ute og man trenger ikke mye kunnskap for å sette opp en WordPress side og installere ett ferdig design som kan kjøpes for noen hundrelapper.

Uansett om man velger disse billige løsningene eller ønsker grunnleggende hjelp fra en webutvikler så vil de aller fleste ha behov for kyndig hjelp og veiledning dersom resultatet skal bli godt. Det er likevel mange muligheter for å holde prisene nede, som beskrevet over.

Lav hastighet & brukervennlighet betyr tapte penger

Hjemmesiders nedlastingshastighet er tiden det tar fra serveren leverer hjemmesiden til nettleseren. Dette har ikke noe med hvor rask mobillinjene er, men har med kodingen av hjemmesiden å gjøre.

Koding av hjemmesider som gjør dem raske og smidige syndes det mye mot blant de som tilbyr seg å utvikle hjemmesider. Problemet er noen ganger dårlig ferdig designede WordPress hjemmesider, mens andre ganger er hastighet ikke noe webutvikleren ikke prioriterer høyt fordi det ikke er noe kundene ber om.

Ofte vet ikke kunden at de har en hjemmeside som er for treg. Forskjellene på en hjemmeside med god hastighet og en med dårlig hastighet er ofte ikke mer enn 1-3 sekunder, men disse gjør en sto forskjell på bunnlinja.

Hjemmesidens hastighet er veldig viktig fordi:

  • 25% av kundene vil forlate hjemmesiden hvis den tar mer enn 4 sekunder å laste inn
  • Hvert sekunds nedlastingstid reduserer kundetilfredshet med 16%
  • 46% av kunder kommer ikke tilbake hvis hjemmesiden ikke reagerer raskt
  • 64% av kunder som er misfornøyd med besøket vil ikke komme tilbake

Et annet moment som går hånd i hånd med treg nedlastingshastighet er dårlig koding. Søkemotorene liker dårlig lang nedlastingstid og dårlig koding fordi de mener dette gir dårlige brukeropplevelser. Like viktig for søkemotorer som Google er at slike sider tar lengre tid å kartlegge, noe som koster Google penger. Sider som er vanskelige å tyde, trege å laste inn er ikke like attraktive for Google å besøke eller drive trafikk til.

Derfor blir man dobbelt straffet for dårlig nedlastingstid og dårlig koding. Kundene forlater hjemmesiden før du får vist dem hva du er god for og Google er lunken i sin entusiasme for å plassere deg i søkemotoren sin.

Sjekk om webutvikleren lager raske hjemmesider

Det er heldigvis en måte å sjekke om webløsningen du vurderer holder vann.

Google gir deg selv et godt verktøy for å vurdere din webutviklers arbeid. På Google Insights kan du bare skrive inn et domenenavn og på noen sekunder får du en score på hvor godt kodet hjemmesiden er.

Google Insights gir to score som går fra 1 til 100 hvor 100 er best. De sjekker hvordan hjemmesidene laster ned på mobil og Desktop (PC). Det er vanskeligere å score høyt på mobil. Derfor bør du se etter webutviklere som jamt over scorer minst 60 på mobil og 85 på desktop.

Når du har funnet et par webutviklere som du synes lager gode hjemmesider så finner du deres Portfolio eller kundeliste. De aller fleste webutviklere er stolte over hjemmesidene de har utviklet og legger dem ut på sin hjemmeside, slik at andre potensielle kunder kan sjekke dem ut.

Ta så disse hjemmesidene en etter en og kjør dem gjennom Google Insights. Gode webutviklere vil konsekvent score høyt, mens mindre gode vil score jevnt over lavt.

Google Insights er en god side som gir et godt bilde på kvalitet. Sider som scorer høyt er som regel godt designet. Likevel, kan det være en svakhet med Google Insights at noen hjemmesider som ikke scorer så høyt likevel har god nedlastingshastighet eller omvendt.

Derfor kan det være lurt å også gjennomføre samme testen på Pingdom Speed Tester. Dette er et lignende verktøy som Google Insights, men her får du et klarer svar på akkurat nedlastingshastigheten.

Begge disse verktøyene gir en lang rapport som for de fleste er umulige å forstå, men følg med på totalt score hos Google Insights og Nedlastingshastighet på Pingdom.

En utvikler som lager hjemmesider som scorer lavt på Google Insights og har lang nedlastingstid er webutviklere jeg ville holdt meg langt unna. Med disse verktøyene vil du uansett ha noe bedre forutsetninger for å ta en kvalifisert avgjørelse.

WordPress – Fantastisk bra (og veldig dårlig i feil hender)

WordPress er et av verdens mest populære CMS (Content Management Systems). Det vil si at det er et baksystem som man kan bygge hjemmesider på. WordPress er populært med god grunn. Dette systemet tilbyr tilkoblingssystemer for nesten alle online tjenester man kan tenke seg, være seg betalingsløsninger til skjemaer osv. Alt er tilgjengelig gjennom WordPress.

WordPress er gratis og gjennom dette systemet kan man velge mellom millioner av ferdige designtemaer som man kan legge inn for en billig penge. WordPress er også fleksibelt i den forstand at en god utvikler kan ta utgangspunkt i en design og bygge en helt ny. Alt er åpen kode og tilgjengelig for endring om man vil.

Andre gjør-det-selv løsninger som Wix, Shopify og Webnode er mer rigide systemer som begrenser muligheten for å tweake og manipulere for gode utviklere. Dette er grunnen til at de aller fleste webutviklere vil bruke systemer som WordPress og utvikle derfra. Det gir frihet. Som en ekstra bonus så må du ikke betale månedlige avgifter når din WordPress side er ferdigutviklet.

WordPress er allsidig og meget hendig, men det har også mange svakheter. Utviklere som ikke er godt skolert i koding og potensielle sikkerhetsproblemer vil kunne ta seg vann over hodet dersom de belager seg på å installere WordPress og ferdige designtemaer uten mer dybdekunnskap.

Problemet med WordPress foruten valg av tunge og dårlige designtemaer er sikkerhet. Siden dette systemet er det mest brukte i verden så er det også mest utsatt for hacking. Dersom WordPress hjemmesiden er usikret vil den garantert bli hacket i løpet av kort tid.

Lakmustesten jeg bruker når jeg skal sjekke om en utvikler er en uerfaren WordPressutvikler er å sjekke om han har sikret innloggingsområdet for baksystemet.

Når man installerer WordPress så vil alltid innloggingsområdet være det samme. Man finner det med å legge på /wp-admin etter domene URL (www.hjemmeside-eksempel.no/wp-admin). Dersom du legger denne på slutten av domenet og kommer til en innloggingsskjerm med en stor W da er ikke innlogging sikret.

Det neste du kan gjøre er å skrive Admin i navnefeltet og et valgfritt passord. En sikret hjemmeside vil da blokkere deg fra siden. Dersom du får en feilmelding så er ikke siden beskyttet mot hackere. Dersom siden forteller deg hva du gjorde feil. For eksempel «brukernavn er feil» da gir hjemmesiden en hacker informasjon om de treffer med riktig brukernavn. En sikret side gir ingen slik informasjon og vil blokkere alle som gjør flere enn 2-3 gale innloggingsforsøk.

En slik hjemmeside har gitt en hacker mye informasjon og vil før eller siden bli hacket. Disse sikkerhetshullene er så vanlige att hackere ikke en gang finer ut slike ting selv. De bygger roboter som tester nettsteder for slike sikkerhetshull og robotene vil arbeide til de kommer inn.

En god utvikler sikrer en WordPress hjemmeside mot mer enn 90% av de vanligste hackerangrep på under en time. Derfor er slike svakheter ikke et godt tegn hos en webutvikler.

Andre gjør-det-selv-løsninger

Per i dag finnes det mange kurante gjør-det-selv-løsninger på markedet som Wix, Shopify og Webnode. Som regel gir de muligheter til å velge blant mange ferdigdesign. Man betaler som regel en månedlig sum og kanskje litt ekstra for ekstra funksjonalitet. Disse typer hjemmesider er som regel lette å sette opp. Man trenger bre fylle inn informasjon.

Jeg har sjekket litt hastighet og brukervennlighet blant disse tre, samt en norsk variant kalt Seria. Når jeg testet sidene kjørte jeg gjennom Google Insights og Pingdom en blanding av referanser (sider bygget ved bruk av deres tjeneste) og/eller temaer de tilbyr. På denne måten fikk jeg et lite inntrykk av hvor godt slike sider leverer på brukervennlighet.

Resultatene kan man se under.

Wix

Shopify

Seria

Webnode

Konklusjonen var at de fleste scorer ok til dårlig. Webnode scorer høyt på Google Insights, men har lang nedlastningstid. Wix er nok det dårligste alternativet med dårlig Google score og treg nedlasting. Shopify kom best ut med Godkjent på begge parameterne. Det norske alternativet Seria gjorde det veldig dårlig med lavest score på Google Insights og lengst nedlastningstid.

Jeg ville her gått for Shopify, uten å ha sett på tjenestene de tilbyr. Personlig foretrekker jeg å utvikle i WordPress, men jeg ville kunne gjort en like god jobb på disse tjenestene når det kommer til å sette opp hjemmesiden på en slik måte at brukeren får en optimal opplevelse når de besøker deg.

Hvordan gå frem med utviklingen av nye hjemmesider?

Som du kanskje har skjønt så langt så mener jeg at selv om design er viktig, så er det mest viktig å ikke bli skadelidende av det. Enhver pent designet hjemmeside kan være laget på en slik måte at den ikke kommer til å hjelpe deg. Derfor er solid koding i bunnen essensielt. Jeg har vist deg litt om hvordan man kan gjøre litt kvalitetssjekk av webutviklere, men trenger du dem nå du kan få en god side gjennom for eksempel Shopify?

Som du kanskje har skjønt så er svare ja. Selv om du har en god gjør-det-selv løsning så er det viktig å få hjelp av en god digital markedsfører. De trenger ikke gjøre alt for deg. Du kan gjøre mye selv, men du vil som regle ha behov fra en kyndig fagperson for å være sikker på at hjemmesiden skal fungere slik den skal.

Suksess ligger i innhold og sideoppsett

Nøkkelen til gode hjemmesider ligger i innholdet og hvordan innholdet settes opp på hjemmesiden for å nå et spesifikt mål.

En bedrifts hjemmeside fungerer som en salgskanal for tjenester og produkter som skal selges til kunder. Derfor handler en god hjemmeside om ganske mye mer enn teknisk webdesign. Det handler om å kommunisere et budskap.

En hjemmeside skal kunne lede en bruker fra interesse for produktet, til informasjon, til overbevisning og praktisk gjennomføring av et salg. Dersom du skal drive kjøpe annonser online vil det være ennå viktigere å få kvalifisert hjelp.

Man må ha kontroll på hvor mange som kommer til hjemmesiden og hvor de kommer fra kan man gjøre seg opp en mening om dette er besøkende man reelt sett kan forvente å gjøre salg mot. Dersom dette er tilfellet retter man blikket mot selve hjemmesiden og analyserer brukernes handlinger på hjemmesiden. Hvor lang tid de bruker på hjemmesiden? Finner de det de leter etter? Stopper det opp i salgsprosessen?

Slike analyser kan gi mange svar på hvor eventuelle problemer ligger på hjemmesiden i forhold til salg. Dersom man hele tiden har fokus på å forbedre kundeopplevelsen strukturert så kan man øke konverteringsraten. Det vil si hvor stor andel av besøkende som konverterer til salg.

En digital rådgiver med erfaring innen forretningsdrift, markedsføring og webutvikling vil ha et større helhetsperspektiv og forståelse av nettstedets plass i din bedrifts salgsprosess. Han vil kunne se på hvor dine kunder faller fra og hjelpe deg forbedre dette.

Mange som sliter med å få sine hjemmesider til å fungere vet ikke hvor problemet ligger? Kanskje de bruker mye penger på Facebook Ads, men ingen kjøper produktene på nettstedet. Hvorfor konverterer ikke markedskroner til salg? En digital rådgiver vil her kunne hjelpe deg se hvor det stopper opp i din salgsprosess.

I dette tenkte tilfellet kan problemet være flere steder. Kanskje du bruker feil kampanje og kundene aldri forlater Facebook. Kanskje de engasjerer seg med innleggene dine og blir der. Det tar aldri steg til nettstedet ditt. Kanskje de som kommer til hjemmesiden ditt ikke er reelle potensielle kunder som forlater med en gang de kommer dit, fordi dette ikke var det de var på utkikk etter.

Kanskje hjemmesiden er treg og laster inn så sakte at kunder faller fra. Kanskje man ikke forklarer godt nok hva man selger eller har subtile designfeil som senker den besøkendes tillit som blokkerer for salg. Kanskje de ikke forstår produktet eller hvordan det relaterer seg til deres problem. Kanskje de ikke klarer å betale for produktet.

Kundene kan falle fra hvor som helst i denne prosessen. Dersom hjemmesiden ditt er designet av en webdesigner som ikke forstår forretningsdrift, markedsføring og salg så er sjansen stor for at nettstedet ditt feiler på mange av disse viktige punktene og mister kunder.

Hjelp fra en digital rådgiver med allsidig kompetanse som dekker alle disse feltene er ikke like billig som et månedlig abonnement på WIX eller en enkel WordPress design, men det kan hjelpe deg konstruere en hjemmeside som faktisk skaffer deg kunder.

Jan-Christian Skjæggerud

Jan-Christian har to bachelorgrader med allsidig nedslagsfelt innen Økonomi, Organisasjon, IT, Markedsføring, Historie, Statsvitenskap og Helse. Han har siden 2007 arbeidet med utviklingen av mer enn 20 forskjellige bedrifter i inn- og utland som både entreprenør og konsulent. Han behersker selv webdesign, -utvikling, forretningsutvikling, søkemotoroptimalisering og online markedsføring.